Hurtig leveringer
Altid prisgaranti
Returret indtil 31/1-25
Danmark er kendt og hyldet for at være et at verdens mest fremtrædende lande inden for design. Men måske havde det som karakteriserer dansk indretning set anderledes ud hvis det ikke havde været for manden bag den måske mest elskede abe i designverdenen.
Da Kay bojesen startede på sin sti inden for design, så var det som lærning hos Georg Jensen. Da han i 1913 startede sit eget firme, havde han fokus på sølvsmederi, men indså snart at han skulle gå en ny vej hvis han skulle kunne fortsætte med at arbejde med hans passion. Efterkrigstiden betød en forringet økonomi for mange husstande og Kay valgte at udskifte sølvet med let tilgængeligt og billigt materiale – træ. Kun ni år senere, efter at han havde startet sit eget firme, kom de første træfigurer til verden som kom til at blive Kay Bojesens særkende.
Indtil da var dansk design præget af enkle og rene linje og en strenghed som fremhævede produkternes funktionalitet. Kay anså ikke design for noget man skulle tage for alvorligt, og ville få mere humor ind i danskernes hjem efter krigsårene. Tråfigurerne gjorde det nemt at bryde den stramme stil med noget let uden at det blev besynderligt. De rene linjer forblev, ligesom håndværket og stilrenheden. Det eneste som blev tilføjet var en munterhed som var ny og unik for designverdenen.
Måske den mest ikoniske af Kay Bojesens værker erden lille abe i teak og limba. Aben har åbnet døren for muntert design internationalt og har fundet plads på hylden som en klassiker. Det er svært, om ikke umuligt, at tænke på dansk design uden af tankerne ledes hen på Kay Bojesen og hans træabe. Mange forsøg på at kopere den gennem årene har øget konkurrence omkring muntre indretningsdetaljer siden starten af 1900-tallet. Dog er en original altid en original og apens popularitet ser ikke ud til at ebbe ud i den nærmste fremtid.
Den forståelse for omverdens omverdenens behov blev grundlaget for Kay Bojesens figurer florerer stadig i virksomheden i dag, men med et andet fokus. Miljøaspektet er også en del af dette og virksomheden har i mange år haft en træplantage med teak som anvendes til deres produktion. Produkt såvel som emballage er FSC-mærket og deres miljøarbejde er en fortløbende proces.
Nye produkters design kommer fra tidligere skitser og designs fra Kay Bojesens selv. Virksomhedes design manager Janus Højgaard beskriver sin store respekt for Kay og hans designarv der er tilstæde når nye produkter skabes. Hvert produkt som når markedet er udarbejdet ved at se arkiverne igennem og foretage mindre justeringer såsom fargevalg for at tilpasse produktet til samtiden. Gennem samtaler med Kays barbebarn vil produktet derefter blive sat på markedet til nye såvel som gamle fans af Kay Bojesen.